Buat Duit Blog

Monday, December 21, 2015

TANDA-TANDA FIBROID DAN CYST DALAM RAHIM!

tim87 | 7:00:00 PM |
Assalamualaikum korang!

Kalau haritu aku sahre pasal Kanser Rahim, ni pulak nak share pasal sikit Simptom Fybroid dan Cyst. Kalau yang dah ade tanda macamni sila ke klinik ok. Erkk, seram tengok! 

Fibroids ni sebenarnya adalah sejenis tumbuhan daging yang berasal dari otot rahim (myometrium) dan ia merupakan tumbuhan yang paling sering melanda wanita dan ia bukan kanser. Ramai wanita yang ada fibroid dalam rahimnya tanpa disedari, ia tidak menimbulkan apa2 simptom atau gejala. Bila meningkat umor empat puluhan , 30% wanita ada tumbuhan fibroids.




Ketumbuhan fibroid ialah sejenis ketumbuhan yang berlaku pada dinding rahim, khususnya pada lapisan otot. Sebenarnya, rahim mempunyai tiga lapisan. Lapisan paling luar ialah lapisan yang nipis yang dinamakan serosa. Bahagian tengahnya ialah lapisan otot atau myometrium yang boleh mengembang dan membesar ketika seseorang wanita sedang hamil. Ketika kandungan dalam peringkat pelahiran sebelum bersalin, otot ini akan menguncup untuk mengeluarkan bayi dan setelah bersalin, otot ini akan kuncup dan pulih seperti sediakala. Walaubagaimanapun, ketumbuhan boleh berlaku pada lapisan otot ini, iaitu ketumbuhan yang mengandungi tisu-tisu otot bercampur dengan tisu berserat atau tisu penyambung.

Lapisan paling dalam ialah lapisan endometrium. Lapisan ini sering berubah-ubah mengikut pusingan haid. Apabila seseorang wanita tidak hamil, maka sebahagian daripada lapisan endometrium akan luruh dan ia akan keluar bersama-sama dengan darah haid. Darah haid adalah campuran antara darah dengan tisu-tisu dan sel-sel dari lapisan endometrium, lendir serta kuman-kuman bakteria dan lain-lain. Biasanya, campuran ini dinamakan “darah kotor”. Sebenarnya, darah tidak akan menjadi 'kotor' sebelum ia keluar dan bercampur dengan bahan-bahan yang saya nyatakan tadi.




SIMPTOM!

  • Gangguan Haid
  • Keputihan
  • Masalah ketidaksuburan
  • Kemandulan di kalangan wanita
  • Hubungan suami isteri yang dinging atau sakit ketika bersama
  • Perut kembang
  • Angin yang keluar dari vagina (Kentut Vagina)
  • Rasa gatal dan keluar bau kurang enak pada vagina
  • Kerap membuang air kecil ketika batuk, berlari dan berlompat
  • Kerap letih dan lesu
  • Sakit lutut dan tumit
  • Kesekukan kaki dan tanggan
  • Kekejangan otot dibawah betis (simpul mengkarung)
  • Kerap keguguran
  • Ketumbuhan fibro dan cyst
Ada orang mengatakan, bahawa ketumbuhan fibroid ini adalah akibat daripada ketidakseimbangan dalam hormon wanita. Perlu diberitahu di sini, bahawa wanita mempunyai dua jenis hormon, iaitu estrogen dan progesteron. Biasanya, estrogen meningkat naik sejurus selepas haid dan paras progesteron pula meningkat selepas telur dikeluarkan, iaitu dua minggu selepas keluar haid sehingga tempoh haid akan datang. Oleh itu, keadaan yang tidak seimbang, khususnya jika terlalu banyak estrogen dan tidak mencukupi progesteron dalam badan seseorang, boleh menimbulkan berbagai-bagai masalah seperti pendarahan yang tidak tentu masa, ketumbuhan fibroid pada rahim serta keadaan ketidaksuburan atau kemandulan.

Sukar untuk kita ketahui, mengapa kandungan estrogen dan progesteron menjadi tidak seimbang kerana segala-galanya adalah dikawal oleh hormon yang dikeluarkan oleh kilang pituitari yang terletak di dalam otak. Fungsi kilang pituitari ini mudah dipengaruhi oleh keadaan mental, emosi dan rohaniah seseorang. Jika ada gangguan pada tahap tersebut, maka rangkaian hormon yang mengawal pusingan dan mengawal paras estrogen dan progesteron boleh terganggu. Desakan dan tekanan hidup yang sering dialami oleh kebanyakan wanita yang bekerja juga akan mengganggu kawalan dan fungsi rangkaian hormon yang mengawal pusingan haid seseorang. Oleh itu, keadaan seperti ketidaksuburan dan penyakit ketumbuhan pada rahim serta endometriosis sering berlaku di kalangan wanita moden yang bekerja.

So untuk wanita yang kat luar sana, sila jaga kesihatan masing-masing ok. Ni reminder untuk aku jugak yang kadang tak hingat dunia kalau buat kerja. Ada beberapa simptom tersebut aku alami cumanya aku tak pernah lagi buat check up kat hospital or klinik. Takut beb! hohoo. Aku ni nampak je kental tapi kecut jugak kalau part-part macamni. 

tolonggggggg weyyyyhhh!!

xoxo,
bercakap dengan bintang

2 comments :

Unknown said...

Hi nak tanya. Kenapa kalau period dah takteratur sejak last 2 month. I period lebih dari 2 minggu and kadang waktu period keluar darah ketul yang sangat besar dan banyak. Kenapa eh?

Unknown said...

Hi nak tanya. Kenapa kalau period dah takteratur sejak last 2 month. I period lebih dari 2 minggu and kadang waktu period keluar darah ketul yang sangat besar dan banyak. Kenapa eh?