Tuesday, December 22, 2015

PROLAPSE TU APA?

tim87 | 1:21:00 PM |
Assalamualaikum korang.

Jangan pelik pulak aku sejak dua menjak ni share pasal info kesihatan. Sebabnya sekarang aku tengah buat kajian untuk aku sendiri apa penyakit aku ni. huhuh.. Tak nak jumpa doktor punye pasal. Bukan nak cakap aku ni berpenyakit, cuma sometimes tu aku selalu rasa tak sedap badan and aku try la tanya dokter gugel yang tak berapa nak dokter ni. Ade info yang sahih dan boleh dipercayai ada yang tak. So, yang ni info daripada Pakar Sakit Puan sendiri eh.

Haaa, pernah dengar tak prolapse ni apa??




Prolapse rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh ke bawah dan kadang-kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligamen dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran. Justeru itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.

Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat, di peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa, peringkat kedua di mana pintu rahim jatuh sampai ke permukaan faraj dan peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj (satu keadaan yang biasa digelar ‘tombong’', lihat tajuk ‘Pembedahan’)  
Diantara kesan-kesan kekenduran faraj dan otot rahim adalah seperti berikut.


 Gangguan perkencingan.
Ramai wanita yang mengalami masalah kekenduran rahim atau prolapse akan menghadapi masalah perkencingan seperti kerap kencing, sukar hendak mula kencing tetapi apa yang ketara sekali sukar untuk mengawal kencing khususnya apabila ia batuk, bersin ataupun apa apa perbuatan yang menyebabkan tekanan dalam perut meningkat seperti ketawa berdekah-dekah, semput dan ketika hendak berdiri daripada sujud ketika sembahyang, maka air kencing akan keluar dengan sendiri tanpa boleh dikawal.   Keadaan ini digelar dengan nama Stress Incontincence dan sangat menyusahkan dan mengganggu tugas harian seseorang wanita khususnya dalam menjalankan amal ibadah seperti sembahyang kerana ia mudah batal daripada wudu’nya.

Gangguan hubungan kelamin
Oleh sebab berlakunya kelonggaran pada faraj khususnya pada otot yang memegang faraj yang biasa digelar dengan nama Pelvic Floor Muscle, maka kekuatannya untuk mencekang atau mengemut dalam proses hubungan seksual mungkin terganggu sedikit.     Ini boleh mengurangkan kepuasan dan kenikmatan seks khususnya pada pihak suami.     Ramai wanita serta suami mengadu tentang kekurangan nikmat atau kepuasan seks selepas kelahiran bayi dan perkara ini memang berpunca daripada berbagai faktor tetapi diantaranya ialah kekenduran atau kelemahan otot disekeliling faraj.

Ketidakselesaan dan sakit pinggang
Gangguan lain yang boleh timbul akibat daripada prolapse rahim ialah rasa tidak selesa kerana sesuatu benda iaitu rahim terkeluar daripada farajnya. Ini berlaku ketika ia berdiri atau banyak berjalan. Oleh sebab rahim jatuh ia menarik otot dan sering-kali urat di bahagian pinggang juga agak tertarik menyebabkan ramai di antara mereka yang mengadu sakit pinggang.

Gangguan Kesihatan
Dalam kes prolapse yang teruk atau peringkat ketiga di mana keseluruhan rahim terkeluar, seringkali pintu rahim tergesel pada seluar dalam menyebabkan luka atau erosion.   Luka ini seringkali dijangkiti kuman menyebabkan keputihan atau pengeluaran lendir yang banyak.    Dalam jangka panjang ada juga kes di mana berlaku ketumbuhan akibat daripada pergeresan yang berpanjangan.     Malah ada setengah kanser pangkal rahim timbul daripadanya.

Sumber : Dr. Hamid Arshat (Pakar Sakit Puan)

Untuk pengetahuan semua, tahun lepas aku pertama kali mengalami keadaan PROLAPSE ni. Tapi tak teruk sampai rahim tu terkeluar. Cuma jatuh dari tempat asal je dan menyebabkan aku sukar nak ke buang air. Erkk.. Baru la aku tahu ada jugak kes macam tu. Tak sanggup nak share gambar ngan korang.

Back pain tu pulak aku memang dah lama ngidap dari dulu. Dah cek sebelum ni tapi takde pape doktor cakap. Tapi pelik jugak kenape eh aku selalu sakit pinggang or sakit belakang. Lama aku buat kajian atas diri aku sendiri ni. Haishhh.. Macam-macam dah carik punca apa tapi tak jumpa. Simptom-simptom penyakit banyak la pulak. Ermm.. Mintak dijauhkan lah penyakit-penyakit ni eh.. Takutt oiii..!


xoxo,
bercakap dengan bintang

No comments :