Buat Duit Blog

Wednesday, December 30, 2015

PEPERIKSAAN ONLINE PEGAWAI TADBIR DIPLOMATIK M41

tim87 | 4:14:00 PM | |
Assalamualaikum koranggg!!

Semalam baru je keluar nama calon untuk peperiksaan online bagi jawatan Pegawai Tadbir Diplomatik M41. Siapa yang ada apply dan belum cek nama lagi sila klik link kat bawah ni eh..


Eheemmm, antaranya aku laa.. syukur aku sangkut. haha! Tah sangkut celah mana la nanti. Doakan aku eh. Actually ni first time aku join exam online ni. Macam tak kompiden je aku. 



Ermmm, peperiksaan online pertama masa pengambilan jawatan Pegawai Kastam W41 tahun lepas. Pergghhh! giler tak banyak orang komplen! Hang sana sini, plus blackout pulak masa yang sama (kat Kapit la, tempat lain tak tahu la blackout ke tak). 

Arini ramai je yang search contoh soalan dan tips bagi Peperiksaan Online khusus untuk jawatan PTD ni kan...? Jawatan yan banyak orang idam-idamkan. Ermm, aku tak la ngidam pun cuma aku try try je apply. Aku kan minat Badan Uniform. So, nak cukupkan syarat permohonan, aku try je lah. haha! Yang lain tak sangkut, yang ni pun jadi laa.. Bukan senang nak lulus exam ni. Plus online pulak tuh. Banyak cabaran tuh!

Ok, uolss tau tak hanya ada 300 kekosongan je untuk jawatan Pegawai Tadbir Diplomatik M41 ni. Calon yang memohon ribu riban. Yang dapat tapisan ke peperiksaan online ni pun riban-riban jugak. Exact amaun tu aku tak tahu la ek. Errrmmmmm tah dapat ke tak aku ni ek..? :( 
Kompem pasni ade yang email tanye aku keje SPA ke ah..? muahahahahahah! Yang tu lawok! 



Jawatan ni dibawah Jabatan Perkhidmatan awam dan diklasifikasikan dalam golongan Perkhidmatan Pengurusan & Profesional. Banyak step untuk memenuhi syarat jawatan ni antaranya yang pertama seperti diatas, iaitu Peperiksaan Online. Maybe ada PAC kot after tu. Maybe la.. tekaan aku je.. Ermm, ape PAC? hehe, PAC is Program Assement Centre. Aku pernah story pasal PAC untuk Penolong Pegawai Pembangunan Masyarakat S27 KEMAS & JKM before ni. Klik link yang aku bold kan tu eh.. =)

Pas lulus exam or PAC (kalau ada) ni baru korang akan dipanggil untuk sesi Temuduga. Calon yang lulus temuduga pulak akan ditawarkan ke jawatan ni secara kontrak/sementara di jabatan-jabatan atau kementerian yang dipilih. Dalam masa yang sama, calon PTD ni perlu mengikuti kursus Diploma Pengurusan Awam di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN).  Pastu barulah kene serap tetap dalam perkhidmatan. Hopefully info aku betul la eh. Kalau salah sila betulkan. ;)

Aku takda tips nak bagi memandangkan ni exam online pertama aku. Aku cuma harapkan komen dan tips daripada korang yang pernah attend exam online dan terutamanya exam pasal PTD ni. Kita sharing sharing kat sini eh. Lepas exam ni baru aku boleh bagi komen. Hahahaha! Pelizzzz ehhh.. Sharing is caring kan? Eh, kalau ada group wassap macam Inspektor aritu inform aku eh! Kite sharing dalam tu lagi senang. Banyak info masing-masing dapat. :)

Aku doakan korang yang calon exam online PTD M41 ni dipermudahkan urusan menjawab soalan. Harap-harap tak jadi la kes "hang" macam exam Pegawai Kastam yang lepas eh. Tak kompiden aku dengan line internet time tu, Bukan sorang dua je exam ni. Heshh, tak relevan langsung. Opss~

oklah, nak carik bahan sat. Korang study tau! Doakan aku jugak eh.

B, doakan sayang eh! Sayang kuat sebab b jak tok.

Sayaaannggg korangg!

Muahhhciked!

xoxo, 
bercakap dengan bintang

No comments :