Buat Duit Blog

Tuesday, February 17, 2015

Pitam vs Anemia!

tim87 | 1:20:00 AM |
Assalmualaikum duniiaaa..

Memandangkan aku skang tengah bercuti, so agak la rajin disitu nak hapdet belog ni. Semalam buat kesekian kalinya aku pitam lagi. Pitam saja, pitam saja, pitam lagi... lalalalalalalala *nyanyi lagu mark adam* ahh! Sewel. Sempat lagi main-main. haha.

Aku tak tahu kenapa aku selalu pitam ni. Memang sejak sekolah aku selalu pitam or pengsan kat sekolah. Muka ni saje yang matron jumpa. Kalau tak matron, driver sekolah. Sebab apa driver skolah? Sebab dia tukang anta aku selalu kat emergency. Pakcik Din namanya. Sebab tu kalau jumpa kat mana-mana, dia ingat lagi aku. Aku ingatkan aku minah tak pemes waktu sekolah dulu. mihmihmih!

Eh, balik pada subjek pitam. Pitam dan pengsan tu sebenarnya benda yang berbeza. Aku selalu pitam, pengsan kadang-kadang jer. Bila buat checkup, doc kata aku kurang darah ataupun nama saintifiknya anemia. Aku tak pernah pun kaji pasal anemia ni. Aku anggap ianya tak serius! Tapi bila aku ingat balik, ada sorang junior sekolah aku dulu pernah meninggal sebab anemia! glrrppp! Kenapa sebelum ni aku tak teringat pun pasal dia ah? Al fatihah untuk arwah ika..

Ermm.. bila baru-baru ni aku kena lagi, baru aku tergerak hati nak baca pasal anemia ni. Sebenarnya aku anggap anemia tu hanya tekanan darah rendah je. bagi aku tak serius la kononnya. Sebenarnya memang ada kaitan antara dua benda ni. Kaitan yang erat. Dari pembacaan aku, seseorang yang mengalami tekanan darah rendah dengan bacaan 90/80mmHg, akan berisiko mengalami gejala anemia. Senang cerita, anemia ni merupakan keadaan dimana seseorang tu kurang sel darah merah.

Sel darah merah ni penting dalam badan kita uolls, sebab apa? sebab ia merupakan medium atau alat pengantar untuk membawa oksigen dari paru-paru ke tisu-tisu dalam badan kita.

Simptom kurangnya sel darah ini adalah berbeza bergantung kepada individu serta punca kekurangannya. Ada kala, pesakit tidak mempunyai simptom. Ekceli kan, pada mulanya aku ni tak percaya sangat yang aku ni mengalami masalah anemia ni. Tapi bila baca pasal simptom-simptom dalam metro before ni baru aku rasa betul kot. Pastu aku try carik pulak kat macik gugel. Aku ni kalau gugel mende lain rajin, tapi kalo bab-bab kesihatan ni harem! Dah sakit baru nak sebok carik itu ini.

Semalam aku buat checkup sendiri di rumah sebab keadaan aku semalam tak berapa nak elok. Nak gi hospital, tapi malas sebab dah tengah malam. Lagipun aku memang anti dah nak g hospital. So, kena jugak check up sendiri. So, this is the result :



Mak aku kata bacaan atas tu rendah. Tapi bagi aku takde la rendah sangat pun. ok ok je kan? Sebab sebelum ni tekanan darah aku pernah mencecah 67mmHg je tak silap!
Last aku buat check up pada taun lepas. Kalau tak demam terok, maleh den nak buek cekap. Bagi aku takde la rendah mana pongg.. kan? Kan?

Kalau ikut bacaan tekanan darah yang normal adalah lebih kurang 90-120mmHg bagi sistolik dan 60-80mmHg bagi diastolik. So, sikit je rendah aku punya bacaan dari bacaan normal. Ahh...! tak paham sebenarnya dua benda ni diastolik dan sistolik nih. Ayat doktor sangat. Ah, pedulikan je la. Malas nak buat research. Orang kata rendah, aku iyakan aje. Orang kata tinggi aku dok ngangguk ngangguk. Paham nye tidak. Hehe. Ada jugak artikel yang menyatakan orang yang tekanan darahnya 90/50 dan tiada masalah untuknya kerana ia adalah keadaan normal untuknya.

Secara umumnya, seseorang akan mengalami keletihan, lemah anggota badan, kelesuan dan kadangkala hilang tumpuan. Selain itu pening, loya, muntah dan berpeluh juga boleh terjadi. Ini semua selalu jadi kat aku weh! SELALU ok!

Tanda-tanda lain yang senang kita nak tahu dan kenalpasti penghidap anemia ni antaranya adalah seperti kat bawah ni. Kebanyakannya memang aku selalu mengalami simptom-simptom yang dinyatakan ni. So, percaya la kot aku ni memang kurang sel darah merah.

Simptom Anemia

1) pucat pada bibir dan sekeliling mulut, pelipat dan dibahagian dalam kelopak mata.
2) tidak bermaya dan sering letih dan lemah badan
3) pendek nafas apabila melakukan senaman
4) pening dan sering pitam disebabkan oleh kurangnya oksigen sampai ke otak.
5) sering sakit dada yang diakibatkan oleh oksigen yang sampai ke jantung tidak mencukupi.
6)denyutan jantung menjadi cepat dan kuat secara luar biasa.
7) kurang selera makan dan kehilangan berat badan.
8) sukar untuk berjalan
9) mental bercelaru sebab kurang vitamin B12.
10) ada jugak yang cakap pengidap anemia ni kurang daya ingatan! Haa, ni memang haku la neh.

Anemia juga boleh terjadi disebabkan pendarahan. Ini bukan saja berlaku ketika kemalangan, tapi juga disebabkan masalah usus seperti ulser pada lapisan perut, masalah sakit puan, di mana wanita hilang darah merah apabila mengalami haid yang banyak dan dalam jangka panjang atau haid berlaku lebih kerap dari biasa.

So, melalui simptom ni, no wonder la aku selalu pitam. Kadang-kadang sampai tak boleh nak berjalan. Nak bangun dari baring pun sakit. Pening sangat sampai tak leh nak explain pening tu macamana. Sampai suatu ketika dulu aku rasa aku ni ada BARAH OTAK! arghh.. terukkan? Sampai sekarang tak berani nak check up keseluruhan badan sebab takut jadi kenyataan.

Na'uzubillahiminzalik.. mintak dijauhkan Ya Allah. :'(

Xoxo,
bercakap dengan bintang.




No comments :