Tuesday, February 24, 2015

Payahnya nak Istiqamah Diri!

tim87 | 6:07:00 PM | |
Assalamualaikum duniaa..

Mula-mula nak ucap terima kasih banyak-banyak ngan BUDAK sebab aku salah seorang pemenang untuk Segmen Jom Kongsi Tazkirah by BUDAK. Senarai pemenang ada kat SINI. Aku dapat hadiah Topik Jumaat Siri 33 iaitu Istiqamah Dalam Ibadah. Memang kena dengar ni sebabnya aku ni kurang istiqamah. Jujur aku cakap. Memang payah. Bila dengar audio yang dihadiahkan ni, terasa kena pulak ngan diri aku yang ni. Thanks BUDAK! Betul kata BUDAK dalam segmen beliau, mana tahu tazkirah yang kita sampaikan akan menghidupkan salah satu hati yang membacanya. Memang betul sangat bila aku baca tazkirah dari peserta lain. Terasa diri jauh sangat dari PenciptaNya.



Istiqamah. Kita susah nak istiqamah kerana kita susah nak lawan nafsu kita sendiri. Maaf kalau ada yang terasa or watever, tapi aku bercakap untuk diri aku sendiri. Sebab aku tau aku bukan hamba yang sempurna. Selalu buat salah. Tanpa kita sedari kita sebenarnya takut dengan nafsu sendiri. Benda lagho yang kita selalu buat itu sebenarnya akhlak kita sebab perkara itu sudah menjadi kebiasaan bagi diri kita. Contohnya bila selalunya kita solat lambat. *Ni aku sendiri eh* Nak berubah menjadi solat pada awal waktu pada mulanya memang sulit tapi kita cuba juga untuk melawan rasa sulit tu dan terus ke bilik air untuk mengambil wuduk bila azan dah berkumandang. Lepas 3 hari kita dah malas nak solat awal waktu sebab kita fikir solat pada tengah-tengah waktu pon tak apa. Sampailah hari seterusnya kita selalu lewat-lewatkan solat sampai kadang-kadang tertinggal waktu. Dah nak habis waktu solat baru nak terhegeh-hegeh ambil wuduk dan solat. Haih... nilah padah lambat-lambatkan solat. Ibu cakap bila lambatkan waktu solat lama-lama kita jadi malas terus tak nak solat.


Susah nak istiqamah juga disebabkan faktor persekitaran. Bila kita kat surau, apa yang kita fikirkan dalam otak ni adalah nak mengaji, nak solat sunat, nak pegang tasbih berzikir banyak-banyak. Tapi bila kita sampai rumah. Masuk bilik sorang-sorang, baring-baring, dengar azan kita terus rasa malas. Sebab apa? Sebabnya bila dekat surau kita dikelilingi orang-orang yang sentiasa beribadah pada Allah. Dalam surau pula memang mempunyai aura unttuk buat kebaikan. Dalam bilik, dahla sorang-sorang. Mestilah sah-sah setan yang ada sekeliling kita bisik perkara yang tak baik. Ditambahkan lagi dalam bilik tu ada aircond, katil, bantal peluk ke bantal busuk ke, memang susah lah nak bangun pergi ambil wuduk nak solat. Betul kan? Tipu cakap tak. Kalau menipu dosa! hihi.

Sebab itu aku tak suka duduk rumah sangat. Maksudnya aku lebih suka keluar atau lepak rumah member. Hehehe. Bukan nak bertapa kat rumah orang tapi bila kita dekat rumah orang automatik kita malas nak lengah-lengahkan solat sebab kita tau dekat rumah orang kita tak boleh baring suka hati. So bila takde benda yang nak dibuat, cepat-cepat kita mintak izin kawan nak tumpang solat. Kan senang kalau dah solat dulu sebelum balik sebab kita tau kita ni jenis orang yang suka lengahkan solat.

Setiap manusia tak kiralah dia baik atau dia jahat, dia alim atau dia jahil, pastinya jauh dalam sudut hati mesti kita ada berniat atau terniat nak berhijrah dan berubah menjadi lebih baik terutamanya berubah untuk meningkatkan lagi ketaatan dan ibadah pada Allah.

Perubahan atau penghijrahan seseorang mungkin sudah menjadi kebiasaan bagi mata-mata sekeliling yang melihat. Itu sudah dianggap perkara biasa. Tetapi penghijrahan itu mungkin akan menjadi perkara luar biasa bila seseorang itu kuat menahan nafsu dan tetap istiqamah dengan taubat dan penghijrahannya. Nak berubah memang senang weh tapi bila nak istiqamah tulah yang payah sangat. Sebab itu kita mudah jatuh pada lubang yang sama. Allah Allah Allah ... Kenapa susah sangat aku nak istiqamah ni?! *Hati meronta-ronta meroyan :'( tskk..tsk..tskk..!

Sumber : Macik Gugel Kepoh


Masa sekolah dulu selalu ustaz atau ustazah aku selalu cakap Sabar itu separuh dari Iman. Kitorang yang suka main-main cakap "SABAR ITU SEPARUH DARI SABARIAH" haha! kesian minah nama sabariah ek.. hihi. Kita tak sabar maka kita susah nak istiqamah. Kita tak sabar untuk sentiasa berterusan melakukan solat pada awal waktu. Kita tak sabar menjaga nafsu kita lantas jatuh dalam lubang dosa yang sama. Kita tak sabar untuk melawan rasa malas pada malam-malam buta semata-mata nak berqiamulail. Kita tak sabar untuk tiap-tiap malam mengaji dan membaca tafsir ayat al-Quran. Kita tak sabar untuk melawan ego demi memperbaiki hubungan sesama manusia. Kita tak sabar kerana tak sanggup nak buang perasaan dengki pada orang lain. Kita tak sabar dalam menghadapi dugaan yang Allah bagi kerana kita lupa semakin kita dekat pada Allah semakin besar ujian yang menimpa kita. Kita juga lupa Allah berfirman siapa yang sabar maka dia diangkat darjatnya dan sentiasa dalam reda Allah.

Korang tahu tak? Kita susah nak istiqamah sebab kita selalu riak dengan perubahan diri sendiri. Kita ujub bila kita rasa kitalah paling baik dalam dunia. Kita rasa kita bagus bila kita mempersoalkan bila orang lain nak berubah macam kita. Sedangkan kita sendiri belum tahu sampai tahap mana sabar kita, perubahan kita. istiqamah kita akan bertahan. Para ilmuan kata, bila kita pandang orang yang buat maksiat kata dalam hati mungkin dia ada kesempatan nak bertaubat. Sedangkan kita? Bila kita pandang budak kecil, kata dalam hati diorang tu masih suci sebab tak pernah lagi buat dosa. Sedangkan kita? Bila kita pandang orang jahat, fikirlah mungkin satu hari nanti dia akan berubah dan menjadi lebih baik lagi daripada kita. Bila kita pandang orang kafir, fikirlah mungkin satu hari nanti mereka akan masuk Islam dengan hidayah Allah.

Semoga Allah redha. Aku share pasal ni sebab nak remind aku sendiri yang lagho ni. Terima Kasih sekali lagi BUDAK! Ni yang buat aku sayang neh.. Mmmmuahciked!

Sumber : Macik Gugel Kepoh


xoxo,
bercakap dengan bintang

4 comments :

Chot said...

Betul sgt..kne join dgn org2 yg istiqamah kot.kalau satu geng..haa..kelaut andaman sudahnya.

Anonymous said...

terima kasih sebab peringatan ni. istiqamah memang susah kalau hati tak kuat. sy harap awak kuatkan hati dan teruskan niat baik tu k. insyaallah dipermudahkan oleh Nya. :)

ctmz said...

Chot, tau takpa.. dah la perangai ni payah nak berubah. memang sah ke laut kalau salah pilih member kan.. =D

ctmz said...

anonymous, thanks sebab bace blog yang seberapa ni. sekadar peringatan untuk diri sendiri sebenarnya.. Insyaallah, sama-sama kita menuju ke jalanNya.