Buat Duit Blog

Friday, May 08, 2015

Nota Jumaat #7

tim87 | 6:31:00 PM |
Assalamualaikum semuaa..

Salam jumaat koranggg! Nota Jumaat yang ke 6 ni pun remind tentang Sunnah pada hari Jumaat.


Yang first, sunnah memperbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW.

Kata Nabi SAW: 

“Sesungguhnya sebaik-baik hari ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah selawat keatas ku pada hari tersebut. Sesungguhnya selawat kalian akan diperlihatkan kepadaku.” (Sahih, Abu Daud:1047, disahihkan oleh al-Arnaouth)

Yang kedua, banyakkan berdoa kepada Allah swt terutama pada penghujung Asar.

“Pada hari Jumaat terdapat dua belas jam, pada waktu itu tidaklah seorang hamba Muslim memohon sesuatu kepada Allah melainkan Dia akan mengabulkannya. Oleh itu, carilah ia diakhir waktu setelah asar.” (Sahih, Abu Daud: 1048, di sahihkan oleh al-Hakim, adz-Dzahabi, an-Nawawi dan al-Albani)

And yang ketiga tu adalah membaca surah Al-Kahfi. Aku pernah buat entry jugak before ni tentang kelebihan membaca Surah Al-Kahfi.

Rasulullah SAW berkata: “Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, dia akan disinari cahaya di antara dua Jumaat.” (Sahih, al-Hakim:3392, disahihkan oleh al-Albani)

Semoga bermanfaat!



xoxo,
bercakap dengan bintang.

1 comment :

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)